.

02 April 2013

Recenzie: Taina Pictorului de Adele Geras

O familie extinsă se reuneşte la sfârşit de august pentru a sărbători împlinirea a şaptezeci şi cinci de ani de viaţă de către formidabila mater familias, Leonora. Ea este fiica celebrului pictor eduardian Ethan Walsh, ale cărui picturi sunt păstrate la vila familiei, Willow Court în Wiltshire. La petrecerea Leonorei vor fi prezente fiicele ei, Gwen şi Rilla, pe care le-a crescut singură, după ce a rămas văduvă la mai puţin de treizeci de ani; fiica vitregă a Rillei, Beth; şi soţul şi cei trei copii ai lui Gwen cu soţii şi iubiţii lor. Un outsider se alătură grupului: Sean Everard, un regizor de televiziune care face un documentar despre viaţa şi opera lui Ethan Walsh. Toate familiile au secretele şi partea lor întunecată, iar cea a Leonorei nu face excepţie. Înainte ca pavilionul să fie demontat şi toţi oaspeţii să plece pe drumurile lor, ies la lumină două evenimente şocante din trecut, care schimbă pentru totdeauna viaţa Leonorei şi a fiicelor ei.  O poveste fascinantă, care se întinde pe o perioadă de peste şaptezeci de ani, scrisă în tradiţia unor romane precum "Căutătorii de scoici", de Rosamunde Pilcher.

Cartea poate fi comandată AICI!

........................................................................................................................................

Mulţumesc Librăriei RAO pentru minunata oportunitate de a citi această carte deosebită!

Pur şi simplu nu am cuvinte! A fost extraordinar!!! Sunt atât de entuziasmată că nici măcar nu ştiu cum să încep….probabil că am să încep cu începutul ca de fiecare dată:))….buuuun mă calmez, beau puţină apă şi revin cu recenzia.
…………………………………………………………………………………………………

Taina Pictorului se desfăşoară pe funalul pregătirii unei petreceri pentru Leonora, care va împlini 75 de ani. Aceasta este fata lui Ethank Walsh, un faimos pictor Edwardian. Ea protejază cu înverşunare memoria tatălui ei, cât şi picturile acestuia. În conformitate cu dorinţa lui Ethan şi cu termenii impuşi de acesta, picturile trebuiesc ţinute în casa familie şi anume la Curtea Willow. O mare casă de ţară englezească, cu împrejurimi extraordinare.

Întreaga familie a Leonorei se adună la Curtea Willow pentru a sărbători ziua ei. Ea are două fiice de vârstă mijlocie, Gwen şi Rilla, pe care le-a crescut singură, după ce soţul ei a murit într-un accident de maşină. Doica semi-senilă şi mult mai bătrână decât ea este încă în viaţă şi participă şi ea la petrecere. Alt membru care nu este din familie, dar care vine la petrecere este Sean, director la o televiziune, care face un documentar despre Ethan Walsh.

Geras are o întregă trupă de personaje, toate diferite şi pe care le manevrează cu măiestrie şi dibacitate. Nu am uitat ce relaţie există între personaje sau care este rolul fiecăruia. Ea este extrem de pricepută şi în mînuirea timpului. Povestea ei explorează, modul în care trecutul este prologul prezentului şi chiar reuşeşte să croiască o plasă între cele două, într-o perioadă de aproape un secol.

Personajele Gerei ajung destul de repede prinse în cele trei mistere de familie, care vor fi dezvăluite . Toate trei vizează relaţiile dintre mame şi copiii lor, două sunt construite în jurul morţii, iar una în jurul sexului. Şi apoi mai e şi arta. Taina Pictorului este o carte vie prin prisma vizuală a lumii, plină de descrieri ale ţesăturilor interioare şi ale peisajelor mirifice. Gera încearcă, prin nişte ecouri picturale să ne sensibilizeze. Chiar şi misterul central se referă la artă şi artificialitate.

Consider că imprevizibulul într-o poveste este o valoare supra-evaluată, aşa că nu ma deranjat faptul că am fost capabilă să ghicesc deznodământul misterului, deşi când acesta vine, clar nu se vrea a fi o surpriză pentru noi cititorii ci mai mult pentru personaje.
Al doilea mister pe care Gera ni-l aduce în prim plan este cel al băiatului de 5 ani al Rillei. Această nouă linie duce în prim plan responsabilitate, pe care un părinte trebuie să o aibă faţă de copilul său. Moartea unui copil şi tensiunea existentă între mame şi fiice, sunt subiecte foarte interesante-Gera a fost foarte curajoasă când a abordat aceste teme.

Aceste trei mistere se întrepătrund cu diverse poveşti de dragoste, împlinite sau nu, cât şi poveşti despre violenţa domestică, contemporană. Aşadar Taina Pictorului nu îţi va pierde atenţia nici o clipă. La celălalt capăt, nu am avut nici măcar o secundă sentimentul că evenimentele din trecut revin cu o viteză ameţitoare ci dimpotrivă.

Geras se concentrează mai mult pe familie şi pe modul în care membrii acesteia se ajută între ei. Amprenta morţii asupra celor vi este şi ea prezentă într-o măsură destul de semnificativă. Consider că această carte trebuie citită de toată lumea indiferent de vârstă. Este o carte extraordinară, care ma făcut să privesc oamenii ajunşi la o anumită vîrstă cu alţi ochi.
Nota mea:5/5